I ain’t gonna talk about colours.it’s all about MY FAVOURITE DRINKS.
Aku SUKA GILE DENGAN INSTANT LIPTON TEA (GOLD).Instant Lipton tea also has beberapa jenis tea yang lain e.g black,chocolate,HK and original.dulu masa aku stay kat nurses’ hostel,aku suka beli lipton instant tea HK.sebab kawan yang dok depan bilik aku beli instant tea ni.so aku nampak and nak try la rasa 1 sachet.skali try,sedap pulak…but then,ever since I shifted to a new house and until now,aku suka beli lipton instant tea GOLD.pada aku,bila bancuh teh tu,texture nya memang sama macam teh susu.bila aku try balik minum lipton instant tea HK,rasa dah X SEDAP.maybe my taste buds dah sedap dengan GOLD..so bila minum HK,rasa TAWAR lak…kalau bancuh teh tu,memang x bubuh susu and gula.sebab dah instantly taste sweet.
Aku pernah terbaca satu artikel kat dalam majalah wanita tentang teh : when someone takes tea frequently,it can cause the decrease of HEMOGLOBIN COUNTS in the red blood cells.it’s because of the chemical component that contains in tea could somehow alter the hematological system.i am not sure regarding the statement and also,I am not sure if it is TRUE,because my previous Hemoglobin counts in the year 2007 was 144 g/dl.and when I re-took the lab investigation last year,my hemoglobin counts decreases to 138 g/dl.SAHIH KE FAKTA NI?but I don’t know if it is related to age factor.the first test was done when I was 21 years old and the latest investigation which was done last year,I was 24 years old….umoq makin meningkat and I started to feel OLD now…
*sigh*
like this kinda age,most of people say it’s about time to think about MARRIAGE!bengang2x....
Back to where I was….I become ADDICTED TO TEA ever since I was in college,you know.x boleh tak minum teh dalam sehari…mesti nak minum even sekali.bila minum teh,ofcoz akan PU(pass urine)frequently,tol x.because tea has diuretic effect.okay la,x pe lagi.but when it comes to BO (BOWEL OPEN) OR DALAM BAHASA KASARNYA BERAK…..eiiii,x sopannya cakap berak!bila BO kan,aku realized tau,mesti CONSTIPATION.tu masalahnya skrg ni….so owing to that issue,I SLOWLY STOP taking tea as my daily drinks in the morning…bukan morning je,at any time…
Dulu,aku memang x suka dengan choco drinks tau.kalau aku suka pun,aku cuma layan MILO AND VICO je….vico ni pun cousin aku yang suggest.sedap gak but then aku dah lama x minum..tukar selera lak…try CADBURY.tapi pun x best gak…harap MAHAL JE LA…kalau aku nak minum milo,kena self-made milo or home-made milo…not the mamak stall made…FUCKING SWEET diorang buat!Yang sihat pun leh kena KENCING MANIS CENGGINI!tapi lama2 I start to dislike MILO BECAUSE TO ME,GULA JE BANYAK….Choco flavour kurang….so,when my housemate beli CHOCOMALT dari brand first choice,lain lak jadinya...harganya rm9.99 sekilo.berbaloi x?pasaraya GIANT tu kalau x de 99 sen,TAK SAH…nape x letak rm10 je ek?
Last2 aku terjatuh suka lak ngan chocomalt macam yang housemate aku beli tu..….sebenarnya ms kat kolej lagi dah ada brand ni.tapi masa tu aku x layan sangat choco drinks,so kalu rasa sikit kawan punya memang dandan aku cakap x sedap lah!
Skrg aku minum chocomalt drinks as my daily intake.no more tea!and because of I wanna avoid myself from having the constipation problem,so I bought a bottle of yogurt drink.i prefer NESTLE brand coz x manis sangat rasanya…kalau dutch lady,masam dowh……pape pun,it acts as colon cleanser!hehe~~~
yang i tau for after meal xleh minum tea sebab ada kandungan dalam tea yang halang penyerapan iron. it's okay for normal people but not for anemic people and those yang have low haemoglobin count. i think you meant 14.4 g/dl and 13.8 g/dl. mine was 11.6 g/dl in the year 2009. lagi skit je da x normal sebab doktor tu cakap julat normal between 11.0 to 16.5 g/dl.
ReplyDeletei've stopped consuming any choco drinks. okay not exactly stop but extremely rarely. cadbury sangat x sedap, too bloody creamy! milo lak pantang. milo is fortified with calcium and calcium ion is soluble in water, thus need a binding agent. baru la they can make it in powder-form. i heard they use kaolin as the binding agent. sebab tu bila wat milo kacau2 nampak white particles inside. kaolin is a type of clay.
the ironic thing is i love green tea. at least green tea paling bekhasiat antara semua yg i penah minum before this (choco drinks and fermented teas). muahahaha~